Om yoga

Ordet yoga betyder balans - det kommer från sanskrit och ordet Yuj, som betyder
förena - att oka. 
Yoga syftar just till att åstadkomma balans och förening mellan kropp, medvetenhet och sinne.
Yogan kommer från Indien där det utvecklades för 4000-5000 år sedan. Till oss i väst kom yogan först under 1900-talet, framför allt från 1960-talet och framåt.

En vanlig missuppfattning är att yoga enbart är fysiska, ofta konstiga, övningar och ställningar. Kundalini-yoga är en fullständig vetenskap för livet, ett helt system vilket inkluderar fysiska ställningar (asanas) som en av många, många olika komponenter.
Kundalini-Yoga är ett system för fysisk, mental och andlig träning.

Varför Kundalini-yoga?

  • Fysisk träning. Yoga ger dig smidiga, starka och uthålliga muskler. Blodcirkulationen och lungkapaciteten ökar, lymf- och körtelsystemen balanseras, immunförsvaret förstärks liksom nervsystemet.

  • Mental träning. Yoga förbättrar din koncentrationsförmåga och hjälper dig att hantera nedstämdhet, oro, sorg och ilska.

  • Andlig träning. Yoga utvecklar din förmåga att vara närvarande i  nuet, ökar medvetenheten om dina tankar, känslor,  ord och handlingar. Yoga ökar din självkännedom och ökar kontakten med ditt inre. Fullständig närvaro i nuet eller "mindfulness" är en viktig komponent i yoga.

     

ETT YOGA-PASS:

1. Intoning: genom att sjunga mantrat
Ong Namo Guru Dev Namo tre gånger.
Vi sitter i lätt meditationsställning och gnuggar handflatorna mot varandra innan vi tonar in oss med mantrat. Det betyder Jag hälsar den obegränsade kreativa kraften och den inre visdomen. Mantrat fungerar också som en signal till kropp och medvetande att nu är det dags för yoga, och det binder oss samman med alla andra som utövar och har utövat yoga. 

2. Yogapasset: Passet består av en serie övningar/ kroppsställningar i en viss ordning för att uppnå en specifik effekt. Det är viktigt att du gör övningarna enligt instruktionerna och med full medvetenhet. Oftast görs övningarna med slutna ögon och med fokus på "tredje ögat"/ 6:e chakrat, en punkt några centimeter ovan näsroten.

3. Avslappning: Passet avslutas alltid med en längre vila. Ligg på rygg och vila med armarna utmed sidorna och handflatorna som små solar uppåt, dra in hakat något, slut ögonen och slappna av!

4. Meditation: I alla pass ingår meditation. Den kan vara allt i från 3 min. till 2,5 timmar lång.
 Gör meditationen enligt instruktionerna för bästa effekt. Det är viktigt att sitta bekvämt så du kan slappna av i kroppen. Sitt på en hoprullad filt eller kudde t ex. Försök att fokusera på mantrat,  andningen och/eller tredje ögat och studera hur dina tankar och känslor virvlar i ditt sinne. Betrakta dem och låt dem sedan försvinna ur ditt sinne. Det är inte ovanligt att du som nybörjare blir irriterad eller uttråkad, men så småningom kommer du att nå ett stadium där tankarna och känslorna eller omgivningens ljud och ljus inte stör din meditation - ditt sinne börjar öppna sig och bli allt mer mottagligt. Ge dig tåls och bjud din otålighet motstånd - du kommer bli rikt belönad!

5. Avslutning: Passet avslutas med att vi sjunger mantrat Sat Nam tre gånger med handflatorna mot varandra framför bröstet.
Mantrat betyder: Sanning är min identitet.
 

Om Sadhana

Sadhana betyder en daglig andlig övning. Sadhana tillåter oändligheten att komma till uttryck i dig. Sadhana kräver ett visst mått av självdisciplin, du går upp tidigt på morgonen när de flesta sover och i tystnaden tar du en kall dusch för att väcka kropp och själ innan du gör Sadhana.

Sadhana bör göras på fastande mage - drick lite te och ät lite yoghurt om du behöver - det är viktigt att du dricker vatten innan och tar med dig det.

Sadhana ger dig ett klart och öppet sinne som stöd inför den nya dagen. Enligt Kundalini Upanishads bör Sadhana utövas i  2,5 timmar, enligt lagen om karma: allt du ger får du tillbaks 10-falt. Så om du avsätter en tiondel av dagen för ditt högre medvetande, kommer du under dagen belönas med att återfå  energi.

Pröva på att bli en Sadhu - en person som själv styr sitt liv, Sadhana är tekniken för att ta kontrollen själv.

 









 

"Prayer is when the mind is one-pointed and a man talks to Infinity.
Meditation is when the mind becomes totally clean and receptive,
and Infinity talks to man."
Yogi Bhajan





 

Sadhana

"In sadhana the Sadhu lives.
In sadhana the nectar of God's Love
rains down .
In sadhana comes the blessings of Simran,
Awareness, and Divine Understanding.
In sadhana is the meditation of Raj Yoga.
In sadhana see God's glory.
In sadhana experience Infinity.
Sadhana is the daily meditation of the Sadhu.
Oh yogi! Become one with God!"
Yogi Bhajan

\